Tagadhatatlan, hogy az egyik legnépszerűbb mozis műfaj a gengszterfilm, és nem csak a moziban, a tévében is hódítanak a maffia történetek. Pedig az emberek túlnyomórészt becsületesen élnek, miért vonzza hát őket a fegyver ropogással, gyilkosságokkal és kegyetlenségekkel megspékelt történet? Mi olyan vonzó ezekben a filmekben?
Siker, pénz, csillogás – árnyoldalakkal
A nézők szeretik az olyan filmeket, melyek a pénz, a gazdagság körül forognak. A gengszterfilmek főhősei mérhetetlen vagyont harácsolnak össze, hihetetlen luxusban élnek és arra törekszenek, hogy még többet, még drágábbat szerezzenek be mindenből. Ahogy azt például Toni Montana (Al Pacino) teszi a Sebhelyesarcúban. Sikertörténet, még ha a nincstelen kubai emigráns törvénytelen eszközökkel is halad egyre feljebb a ranglétrán.
A tisztelet
Vannak, akik azt a tiszteletet irigylik a főhősöktől, ami körülveszi őket. A Nagymenőkben egy gyermek figyeli áhítattal, hogy az utca királyát, Jimmyt mekkora megbecsülés övezi, ha végigmegy a házak között. Ahogy a gyerek felcseperedik, teljesül a szíve vágya: ő is beáll a maffiózók közé. Martin Scorsese egyik legjobb filmje a mai napig hihetetlen népszerűségnek örvend... (a rendező másik remekműve: Casino) A gengszterfilmek népszerűsége vélhetően annak a rajongásnak is köszönhető, ahogy a közönség érez a főszereplők iránt. Hiába a rengeteg vér, a túlzott kegyetlenkedés, a nézőt beszippantja a drága öltönyök, szép ruhák látványa, a pénz, a csillogás és az a „betyár becsület” , ami erősebb bárminél.
Az áruló
Ahhoz, hogy a főhőst szimpatikusabbá tegyük, kell egy ízig-vérig antipatikus személyiség a filmben. A sikeres maffiatörténetekben ő az áruló. Vagy a rendőröknek, vagy a rivális bandának kémkedik a saját családja kárára. Hogy miért van rá szükség? Ő az ellensúly, aki köp a zsaruknak. A bűnözők söpredéke, aki nem tartja be a keresztapához való örökké hűség szabályát. Az ő árulása löki be a történetet: sikerül-e kimászni a csapdából, vagy az áruló lesz a főhős veszte?
Szegényből gazdag
A maffia történetek főhőse legtöbbször a legszegényebb rétegek közül kerül ki. Aztán ahogy lépked a ranglétrán felfelé, úgy lesz lassan minden földi jó az övé. Előbb a vagyon, aztán a legjobb nő, majd a fél város... Hogy ne legyen minden annyira rózsaszín, a film végére a legtöbb maffiózó meghal. Vagy a konkurencia, vagy a zsaruk golyójától. Kivétel talán Vito Corleone, aki a Keresztapa II.-ben (Robert De Niro alakítja) mindent megszerez, ám felesége mellett marad, illetve a Keresztapa I.-ben (Marlon Brando alakítja) meg akarják ölni ugyan, de nem sikerül a merénylet.
Filmsztárok
Ha már a két zseniális színészt megemlítettem, akkor ki kell arra is térni, hogy a sikeres gengsztertörténetek alapja az a sok kiváló filmsztár, akik ezekben szerepelnek. Joe Pesci, Paul Sorvino, Denzel Washington, Ray Liotta, Al Pacino... Lehetetlen felsorolni az összeset!
Öt indokot találtam arra, amiért sikeres lehet egy gengszterfilm. Biztosan kihagytam valamit, de általánosságban a műfaj klasszikusai a fenti recept szerint készültek.
Vagy kihagytam valamit?